Sunday, May 17, 2009

Oh PSM ku....

Sebenarnye tak la susah sangat pun nak buat PSM ni, tp dah aku ni pemalas sangat. Time management pun hampeh, banyak buang masa ngn main2 je. Klau btul2 gune masa yg terluang utk buat PSM mmg dah lama dah siap final product tu. Tapi susah gak buat PSM ni...dah aku buat game, diulangi..aku buat game. Klau aku buat courseware or animation mmg dah lama siap dah PSM aku ni. Tp salah aku gak, dah tau susah pilih gak tajuk buat Flash game. Hadoyai.....

Anyway, aku enjoy gak buat game ni. Mencabar la gak dr buat bende2 lain except buat 3D animation. Serik aku buat 3D ni walaupun best gak tengok output hasil titik peluh kite sendiri. Tp banyak keje la nak buat 3D animation. So, aku just nak buat product dari Flash je. Kali ni aku gatai tangan install Flash CS4 kat pc aku. Mmg totally different dr Flash yg sblum ni, tp tool dr version yg lama still ade dlm Flash CS4 ni. But.....ade tool baru dlm CS4 yg menarik minat aku utk mengkreatifkan diriku ini dengan menggunakan Flash CS4.

Tool baru dlm Flash CS4 ialah bone ngn 3D rotation. Aku suke gile ader bone tool ni. memudahkan keje2 aku buat motion utk character aku. Banyak lg kegunaan bone tool ni tp kene pandai2 la gune depends on product yg korang nak buat tu. Klau korang buat animation, mmg aku recommendkan korang guna bone tool ni sbb senang sangat nak gerakkan objek2 dlm stage tu. Takyah nak gune frame by frame dah. Aku pun baru duk explore skit2 pasal bone technique ni.





Pasal PSM aku ni, title game aku ni diberi nama 'Treasure Hunt'. Mcm sengal je kan title..hahaha. Nak buat character pun susah gak. Nak senang cite, aku cari je gambar kartun kat Google pastu aku trace je. Ni la kemudahan yang ada. Thanks Google. Game aku ni basically macam game Mario Bros tu je tp takla smpai camtu sbb susah gile nak buat game mcm Mario Bros. Background game aku ni lak kene mcm environtment Melaka Tengah mcm kat Afomosa ngn Jonker Walk tu. Bebulu aku nak lukis background camtu. Haiihhh..ntah bile la leh siap game aku ni.

Oh PSM ku...

No comments:

Post a Comment